There was an error in this gadget

Monday, May 12, 2014

Marine Essence Beauty Bar

Bar Kecantikan Marine Essence dirumus khas untuk menyihatkan, melembapkan dan meremajakan kulit. Ia diperkaya dengan antioksidan dan minyak asli untuk memberikan manfaat yang terbaik untuk kulit anda.

Bar kecantikan Marine Essence memanjakan kulit anda sambil menghidratkan dan melembutkannya. Kulit terasa selembut sutera apabila disentuh.

Diinspirasi daripada bentuk organik kerang laut dengan haruman yang menawan, Bar Kecantikan Marine Essence pasti merangsang anda menggunakannya setiap hari!



Ramuan Utama :

Garam Buluh
- Sumber kaya dengan mineral dan antioksidan untuk kulit.
- Anti-bakteria, anti-alergi, anti-keradangan.

Pheno-SFE TM (Ekstrak The Pu-erh)
- Terkenal dengan antioksidan dan sifat-sifat pemulihan untuk menghapuskan radikal bebas yang berbahaya daripada merosakkan sel-sel kulit. (Anti penuaan)
- Memperbaiki dan memperbaharui sel-sel kulit dengan menjaganya agar tetap sihat dan muda untuk masa yang lebih lama.

Ekstrak Liquorice
- Mengurangkan perubahan warna kulit dan bintik-bintik hitam.
- Mencerahkan pigmentasi kulit.

Minyak Tea Tree
- Anti-bakteria, anti-kulat.

Vitamin E
- Antioksidan, anti-penuaan.
- Menyembuhkan kulit yang bermasalah dan rosak dengan berkesan.

Gliserin
- Tidak mengeringkan kulit. Sebaliknya, ia menarik kelembapan daripada udara ke dalam kulit
Merupakan pelembap kulit yang terbaik.

Aloe Vera
- Kebolehan untuk menyembuhkan dan merangsang pembaharuan sel-sel kulit pada kulit yang bermasalah.


Cara Pengambilan :
Basahkan sehingga berbuih. Kemudian sapukan kepada kulit. Bilaskan dengan air sehingga bersih. (elakkan dr terkena mata. Jika terkena, bilas dengan air hingga bersih)


Penyimpanan :
Simpan di tempat dingin dan kering. Letakkan di tempat yang kering selepas digunakan



Harga :
RM105.00 (3 bar x 100g) )

Cara Pembelian :
cod (kota tinggi/ulu tiram/JB)
postage (satu malaysia)

sms/whatapps :
013-7070432 ct

Garlic Tablet

Hai-O Garlic mengaplikasikan teknologi canggih untuk mengekstrak intipati bawang putih, pada masa yang sama menyingkirkan rasa tajam dan bau yang tidak menyenangkan, serta mengekalkan keberkesanan dan nutrisi bawang putih. Bawang putih mengandungi puluhan ramuan yang berguna termasuk: 33 jenis sulfida, 17 jenis asid amino, mineral termasuk germanium, kalsium, besi, kalium, magnesium, selenium, zink dan vitamin seperti Vitamin A, Vitamin B1, Vitamin C dan sebagainya. Ia amat berguna untuk melawan kolesterol dalam badan dengan membekalkan kolesterol baik (HDL) dan menurunkan kolesterol tidak baik (LDL) serta mengurangkan trigliserida. Hai-O Garlic tidak merangsangkan membran lendir perut, mudah diserap oleh usus kecil dan kesannya berlipat ganda.

Apakah kesan bawang putih?
Bawang putih kaya dengan nutrien, komponennya berfungsi untuk membantu menyelaras insulin, menurunkan lemak darah, melambatkan proses penuaan, mencegah artritis, membasmi kuman dan melegakan keradangan dan mencegah mutasi sel.

Adakah mulut berbau selepas mengambil Hai-O Garlic?
Hai-O Garlic mengaplikasikan teknologi canggih untuk mengekstrak intipati bawang putih untuk menyingkirkan rasa tajam dan baunya yang tidak menyenangkan. Maka mulut tidak akan berbau selepas mengambilnya.

Jika bawang putih ditambah dalam lauk seharian, adakah kita perlu mengambil lagi Hai-O Garlic?
Sebahagian besar nutrisi bawang putih telah dirosakkan selepas bawang putih dimasak dalam suhu tinggi. Namun, Hai-O Garlic mengaplikasikan teknologi canggih untuk mengekstrak intipati bawang putih, dapat mengekalkan nutrisi bawang putih dan lebih sihat untuk badan.

Adakah nilai nutrisi bawang putih lebih tinggi jika ia dimakan terus?
Jika bawang putih dimakan terus, ia perlu dihiris dan terdedah kepada udara kira-kira 15 minit supaya ia dapat bergabung dengan oksigen untuk menghasilkan allicin. Kemudian ia perlu dikunyah dengan seragam demi memastikan nilai nutrisi bawang putih dapat berfungsi sepenuhnya. Namun, rasa bawang putih yang tajam dan meninggalkan bau busuk dalam mulut, dan menyebabkan kebanyakan orang tidak dapat menerimanya.

Bolehkah kanak-kanak dan ibu mengandung mengambil Hai-O Garlic?
Kanak-kanak berumur 3 tahun dan ke bawah tidak dicadangkan untuk mengambil, sementara kanak-kanak berumur 3 tahun dan ke atas pula perlu mengurangkan saiz pengambilan kepada separuh. Nilai nutrisi bawang putih adalah tinggi, dapat menguatkan daya keimunan dan stamina bagi ibu mengandung. Jika ibu mengandung mempunyai tanda keguguran atau sering menghadapi masalah keguguran, terutamanya mereka yang bersusuk badan panas, adalah dicadangkan supaya mengelakkan makanan pedas seperti bawang putih dan cili.



Ramuan Utama :
Bawang putih

Keberkesanan :

  • Membantu menurunkan kandungan lemak darah dan kolesterol darah, mencegah penyakit kardiovaskular dan arteriosklerosis.
  • Menghalang pembekuan darah untuk mencegah berlakunya trombosis.
  • Membantu dalam fungsi penghadaman dan membuka selera, melegakan perut kembung dan ulser peptik.
  • Membasmi kuman dan keradangan serta mencegah jangkitan penyakit.
  • Membantu menyelaras gula darah dalam badan.
  • Menggalakkan peredaran darah dan metabolisme.                                    


Cara Pengambilan :
Dua kali sehari, 2 biji setiap kali, diambil dengan air suam.

Harga :
RM31.60 (80 tablets x 0.50g)

Cara Pembelian :
cod (kota tinggi/ulu tiram/JB)
postage (satu malaysia)

sms/whatapps :
013-7070432 ct

Euryco Tangkat Ali + Ginseng Coffee

Euryco Tongkat Ali Ginseng Coffee adalah hasil adunan bijian kopi Robusta dan Arabica dari India dan Brazil, ditambah dengan ekstrak Tongkat Ali dan ginseng yang merupakan ubat-ubatan yang bernilai dari Malaysia dan China. Dalam proses pembuatannya, ia tidak ditambah dengan krimer bukan tenusu dan gula, dengan ini ia dapat memberi rasa dan aroma kopi yang terbaik. Sejak turun-temurun, Tongkat Ali dan ginseng terkenal dalam meningkatkan tenaga batin manusia. Euryco Tongkat Ali Ginseng Coffee selain daripada memenuhi cita rasa anda, ia turut menghilangkan keletihan, menyegarkan minda dan melegakan tekanan.


Ramuan Utama :
Kopi Robusta, Kopi Arabica, Tongkat Ali, Ginseng

Keberkesanan :

  • Meningkatkan tenaga dan menyegarkan minda.
  • Menyihatkan badan dan meningkatkan kecergasan.
  • Menghilangkan keletihan.
  • Melegakan tekanan
Cara Pengambilan :
Campurkan satu bungkus Euryco Tongkat Ali Ginseng Coffee ke dalam 150ml air panas, kacau dan sedia untuk diminum


Harga :
RM26.50 (20 stick pack x 20g)

Cara Pembelian :
cod (kota tinggi/ulu tiram/JB)
postage (satu malaysia)

sms/whatapps :
013-7070432 ct

Wednesday, April 16, 2014

Rezeki Allah... Alhamdulillah

Bismillahhirrahmannirrahhim..























lama x update.

al-kisah, last week... otw balik dari J-CARD member's day, tgk kat HP ade 3 misscall. call balik, rupenye kastemer... its ok to me... cuma yg x syok, die nak #bbplus 2 box urgent. happy for that but sadly, i have no stock b'coz, i just use the last stok... selalu camtu la. bile ade brg, x de org cari... bile xde, mesti org cari.. n plus this, dah jumpe 2 kastemer yg cm ni.. nk brg urgent, jenis, x tggu pnye.... xpe la... xde rezki... INSYA'ALLAH.... kalo dh tertulis rezki kita, pasti ada.... aminnn...

so, solution... pasni kalo ade modal, aku nk wat stok je kat umah.... INSYA'ALLAH

Thursday, April 3, 2014

Pemancing, Isteri dan ......

Pemancing, Isteri dan ......

Let me gone fishing
Jangan anda merasa was-was jika dikatakan isteri; bukannya ikan atau trip mahal; merupakan lesen besar bagi kaki pancing, khususnya bagi yang dah berkahwin. Bagi yang belum berkahwin pun, mereka tahu dan mengiktiraf hak itu. Sebab itulah sebelum berkahwin, ada yang telahpun merancang dari awal untuk membuat 'baiah' dengan bakal isteri. Mereka tidak mahu lesen memancing yang senang-senang diperolehi semasa zaman bujang ditarik serta merta selepas persandingan.
Namun tidak kesemuanya yang bernasib baik. Ada yang terpaksa membuat pilihan antara sayang isteri atau sayang pancing. Akibatnya, ada pemancing yang berkeluarga terpaksa mengendurkan keaktifan mereka bertrip kerana kekangan si isteri. Bagi yang baru berkahwin, ada yang terpaksa bersara awal. Malah ada juga yang sampai bercerai berai kerana gilakan 'lesen' mahupun 'talak' si isteri. Teringat saya kepada satu ungkapan sinis yang menyebut; "Isteri saya akan meninggalkan saya jika saya pergi memancing. Saya bimbang saya akan kehilangannya."
let me fish
Bagi yang mendapat lesen kekal, maka tidak ada halangan lagi daripada menjadikannya pemancing yang tegar dan berdedikasi, kecuali ia agak bengap atau kehidupannya papa kedana. Dengan sedikit pengorbanannya dalam bentuk wang ringgit, dia boleh menyertai trip pada bila-bila masa dan di mana sahaja yang ia suka, dan oleh kerana kekerapan trip memancingnya itu dia digelar pemancing hardcore. Ia tidak bimbang dikekang atau dimarahi si isteri. Namun ada satu ungkapan lain menyebut; "Seseorang pemancing belum dianggap sebagai pemancing yang kerap memancing jika isterinya tak marah kepadanya kerana pergi memancing."!
Apapun, sukar dipercayai bahawa pemancing yang berbadan tegap dan mempunyai senjata pancing serba ampuh lebih takutkan isteri daripada ancaman ombak tsunami atau lanun dan mafia ganas di lautan. Akan tetapi itulah hakikatnya dalam dunia memancing, satu dunia yang di dalamnya terkandung bermacam bentuk hubungan yang bersifat aneh. Soal yang berkaitan dengan hubungan suami-isteri dalam dunia memancing sangat istimewa jika dibandingkan dengan hobi atau sukan-sukan yang lain. Uniknya hobi memancing ini ialah ia boleh menjadi satu pelengkap tetapi pada masa yang sama juga penguji hubungan antara si pemancing dengan si isteri.
Ada baiknya isu ini dibincangkan secara terbuka agar kita memperoleh panduan yang berguna bagi kepentingan kedua-dua pihak. Dari sudut si isteri, yang suaminya sudah tergilakan pancing, tak guna ia menghalang kerana ini bukan sahaja menimbulkan masalah kepada si pemancing, tetapi mengundang masalah kepada si isteri. Seeloknya si isteri mencari apa titik kelemahan suaminya yang boleh memberi manfaat kepadanya dalam hubungannya dengan suaminya. Memahami mentaliti suami sebagai kaki pancing, bagi seseorang isteri, adalah lebih baik dalam menangani kegilaannya kepada sukan yang hanyir ini.
wife fish
Bagi si pemancing pula, ia perlu sedar setengah jasadnya telah diikat oleh tanggungjawabnya sebagai suami dan ketua keluarga. Mahu tidak mahu, ia bergantung harap kepada persefahaman dan keizinan dari isterinya kalau mahu meneroka minat memancingnya dengan lebih jauh. Tak guna kalau minatnya sahaja meninggi bak gunung dan alatan-alatannya mahal, tetapi sekadar disimpan di bawah katil kerana tak diberi keizinan pergi memancing oleh isteri. Di sini si pemancing boleh dikatakan sedang terjerat dalam satu jurang masalah yang dalam dan ia haruslah mencari petua berkesan yang dapat mengelakkan lesennya ditarik terus oleh isterinya.
MENDALAMI DARI SUDUT PEMANCING
Sebagai isteri seorang pemancing, kita tidak nampak suatu sebab kenapa ia perlu menghalang suaminya terlibat dalam aktiviti ini kerana ia banyak membawa kebaikan kepada suaminya. Sekurang-kurangnya ia menjauhkan pemancing daripada kegiatan lain yang tidak bermoral atau melakukan perbuatan yang ditegah oleh agama mahupun peraturan masyarakat. Ilmu dan latihan yang diperolehinya daripada kegiatan memancing akan melahirkan kekuatan dalam dirinya, mindanya, dapat menyemai budaya beretika, hormat menghormati semasa manusia serta alam dan seterusnya memberi kesan kepada ikatan kekeluargaan.
Dari sudut kekeluargaan, ia memang membawa banyak kebaikan. Ia dapat membantu mengikis sikap pasif, malas dan menyemai budaya aktif, rajin, bertanggungjawab dan prihatin. Paling penting, minat ini dapat mencetuskan hubungan yang erat antara si pemancing dengan isteri dan anak-anaknya.
Memang kita tahu si pemancing sering meninggalkan rumah dan isterinya kerana memancing, tetapi dalam hatinya ikatan kasih saying tetap dibawa dan menjadi ilham sewaktu ia sedang berpenat lelah menentang spesies ikan atau terutamanya jika ia sedang mabuk laut. Perasaan sesalnya sewaktu mabuk laut kerana meninggalkan isteri, anak-anaknya, rumahnya, selimut dan katilnya amat terasa, apatah lagi jika trip yang disertainya itu kumpau. Jadi si suami pergi memancing bukan bererti ia meninggalkan si isterinya dan tak ingat keluarga, apatah lagi mengabaikan tanggungjawabnya, tetapi ia sedang berusaha mengukuhkan hubungannya kerana bukankah ada pepatah yang menyatakan, "Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan"?
Bring my wife fishing
Sebagai isteri yang cuba memahami minat suami, ia patut memberi galakan, bukan sahaja kerana itu akan membibitkan rasa persefahaman dan kepercayaan, tetapi ia juga menjadi ukuran yang dapat menilai hubungan yang wujud antara mereka. Jika hubungan mereka baik, maka natijahnya si isteri mampu berkorban untuk kebahagian si suami, jika pancinglah yang menjadi punca kegembiraannya. Isteri patutnya tumpang seronok jika suaminya seronok. Tak wajar ia menyekat minat dan kebebasan suaminya hanya kerana sebab-sebab yang tak jelas, misalnya kerana rasa cemburu atau inginkan perhatian yang lebih.
Jika ia menyekat dan menghalang, maknanya persefahaman antara mereka itu tidak baik, hubungan yang wujud antaranya dengan suaminya tidak erat. Ia menggambarkan sifat-sifat si isteri yang hanya mementingkan diri sendiri. Hubungan yang wujud atas dasar tidak mahu berkorban dan mementingkan diri sendiri tidak akan mampu bertahan lama, pada masa sekarang atau masa depan.
Alasannya ialah, si isteri tidak boleh lupa jika suaminya sudah menjadi gian terhadap hobi ini, ia tidak mampu disekat lagi. Pemancing yang diserang penyakit gila memancing biasanya tidak memberi tumpuan sangat kepada soal lain, yang boleh menjejaskan tumpuannya kepada minatnya itu. Jika ia memperolehi lesen daripada isterinya, rasa terhutang budinya mengukuhkan kesetiaanya kepada si isteri. Adalah dibimbangkan jika ia disekat, kegianannya itu akan disalurkan ke arah hobi lain yang lebih memburukkan lagi keadaan, lebih-lebih lagi dalam keadaannya yang kecewa dengan isterinya. Bagaimanakah jika hobinya itu berubah kepada perkara yang 'tidak sihat' seperti keluar rumah tidak tentu hala, melepak atau atau main kayu tiga dengan perempuan lain? Tidakkah itu yang patut lebih dibimbangi oleh si isteri?
Sepatutnya si isteri menggalakkan suaminya menjuruskan perhatiannya kepada minatnya itu sahaja. Jangan biarkan fikiran dan perhatiannya melencong ke arah yang akan merugikan diri sendiri. Lebih baik sekiranya si isteri menggunakan kesempatan berasaskan minat suaminya itu untuk mendapatkan kawalan, kepercayaan dan mengikat suaminya.
Misalnya si isteri bolehlah menetapkan beberapa syarat jika suami ingin memancing. Ajaklah si suami pergi melancong, berhibur atau memintanya menambahkan wang nafkah atau minta apa-apa sahaja yang anda inginkan darinya. Sudah pasti si suami akan mengikut segala permintaan anda kerana pemancing yang gila pancing selalunya sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapat lesen besar daripada isterinya, asalkan anda tidak menetapkan yang bukan-bukan. Misalnya jangan pula meminta suami membawa sesi keluarga dan anak yang sedang dikandung memancing bersama di atas bot. Atau mahukannya memberi hadiah sebuah kereta Mercedes, kecuali si suami jutawan!
Dalam keadaan inilah si isteri boleh menggunakan 'kuasa'nya yang ada padanya untuk mengikat kedua-dua belah kaki suaminya agar tidak berpaling tadah, yakni tak main kayu tiga. Menarik hati suami dengan memberinya hadiah perkakasan pancing yang mahal-mahal adalah petua paling mujarab yang sudah tentu dapat mencairkan hatinya. Bagi pemancing, keizinan isteri dan dorongannya adalah satu rahmat dan mereka pasti tidak mahu menukarnya dengan benda-benda lain ataupun menambahkan masalah. Di fikiran si suami, kalau sudah mendapat lesen yang besar, buat apa susah-susah mencari lesen kedua hingga terpaksa menggantung kekili dan joran?
Pendek kata, isteri pemancing amatlah bertuah. Mereka perlu menanggung sedikit pengorbanan tetapi hasil yang disemai di kemudian hari sangat berbaloi. Dan isteri perlu ingat minat si suami itu satu masa nanti akan mencapai ke kemuncaknya setelah ia menghabiskan segala kudrat menjelajah ke serata lubuk pancing. Pada masa hadapan kegiannya itu akan pupus dan ia takkan lari ke mana-mana lagi.
MENDALAMI DARI SUDUT ISTERI
Pemancing juga bertuah jika mempunyai isteri yang dapat memahami minatnya dan sering memberi dorongan kepadanya. Tetapi ini tidak pula bermakna si pemancing boleh melakukan sesuka hatinya terhadap peluang dan keizinan yang diberikan isterinya. Ada yang mengatakan suami mempunyai kuasa 'veto' dalam hal keluar rumah dan ia berhak memutuskan ke mana ia mahu pergi, tetapi ini tidaklah betul. Kalau suami ada kuasa 'veto', ia bukan lagi seorang pemancing tetapi diktator. Seorang diktator tidak mempunyai tempat dalam dunia pancingan sebenar.
Di sinilah letaknya peranan si pemancing untuk menilai manakah yang jauh lebih penting, memancing sebagai hobi atau menjaga keluarga sebagai tanggungjawabnya. Kedua-duanya tidak wujud secara bercanggah tetapi boleh bertembung jika tidak diuruskan dengan baik. Bagi pemancing, nilai yang wujud dalam hubungannya dengan isterinya adalah keizinan dan pemahaman si isteri, tetapi bagi si isteri pula tanggungjawab dan perhatian suami.
Women always works
Setiap pemancing haruslah menghargai sepenuhnya dan membalas kepercayaan yang diberikan si isteri dengan bersikap adil, telus dan bertanggungjawab. Ia harus mengamalkan budaya jujur, berterus terang, dan memberi sedikit ruang untuk mendengar keluhan serta memahami isi hati si isterinya. Tanyakan apa sebenar keinginannya, keperluannya dan apa yang boleh kita tunaikan untuknya sekurang-kurangnya beberapa hari sebelum kita mengikuti trip. Jika ia sudah menunaikan permintaan kita, maka kita juga harus menunaikan keperluannya, apatah lagi keperluan seisi keluarga. Ini bukannya suatu rasuah tetapi harus tercetus dari sikap bertanggungjawab dan bertimbang rasa.
Jika diteliti, ada sebabnya seseorang isteri tidak memberi keizinan kepada suaminya untuk pergi memancing. Sebab-sebabnya adalah logik dan bukannya remeh temeh seperti yang selalu diperkatakan. Kita haruslah menilai apa puncanya, kerana selain masalah di pihak isteri, barangkali masalah sebenar adalah terletak di bahu si pemancing.
Antaranya kerana ia mengabaikan tanggungjawabnya, misalnya dari segi memenuhi keperluan keluarga, isteri dan anak-anaknya, kerana si pemancing terlalu lama dan kerap memancing hingga langsung tidak balik ke rumah. Mungkin puncanya ialah si suami terlalu boros dalam membeli peralatan memancing sehingga wang untuk membeli susu atau napkin pun dibedalnya. Atau si pemancing gila kemaruk dan selalu meminta hutang dengan isteri untuk mengikuti trip atau tidak boleh melakukan aktiviti-aktiviti lain selain membelek majalah dan peralatan pancing. Atau paling buruk, ia berpunca dari sikap sikap acuh tak acuh suami yang menyebabkan isteri curiga sama ada si suami mahu pergi memancing atau melencong ke tempat yang lain atau ada sebab-sebab penting yang lain yang menyebakan si isteri keberatan membenarkan pemancing keluar rumah.
Jadi sebab yang menghalang lesen itu diberikan bukannya kerana suka-suka atau tanda isteri tak saying dan memahami minat suaminya, tetapi kerana kelemahan si pemancing sendiri yang gagal menunjukkan imej pemancing yang baik kepada isterinya. Pendek kata, sporting si isteri pun ada batasnya juga, dan pemancing tidak boleh mengambil mudah dan berbuat sesuka hatinya. Ia haruslah berani menerima teguran jika ditegur atau dimarahi oleh si isteri. Jika isteri hanya buat-buat tak tahu atau langsung tidak mengambil peduli, itu bukan menunjukkan kasih sayang tetapi masalah. Mungkinkah ada sesuatu yang tidak kena berlaku dan para pemancing janganlah pula merasa terlalu bangga.
PETUA UNTUK SUAMI:
1. Ambil hati isteri
2. Bahagi masa antara pancing dan keluarga
3. Ajak isteri memancing bersama-sama
4. Jangan boros dalam membeli alatan memancing dan menyertai trip pancing
5. Jangan terlalu kerap menyertai trip pancing.
6. Pastikan semua keperluan sesi keluarga, khususnya isteri dipenuhi sebelum meninggalkan rumah.
7. Tunaikan segala tanggungjawab sebagai suami, bapa dan ketua keluarga
8. Jangan salah guna lesen yang diberikan dengan melakukan perkara-perkara yang boleh menimbulkan ketidakpercayaan isteri.
9. Bersikap cuba memahami dan menghormati pendapat isteri.
10. Berbincang dan beri penjelasan yang baik tentang apa rasional dan pentingnya hobi ini kepada diri kita
11. Tunjukkan contoh atau kesan yang baik sebagai pemancing beretika
12. Jangan bergaduh dengannya kerana ia tidak memberi kita keizinan untuk menyertai sesuatu trip.
13. Tanam dalam diri keluarga lebih penting daripada memancing.
father and me fishing
Perbincangan di sini bukanlah mahu memberikan nasihat sebagai pakar hubungan keluarga, tetapi sekadar bertujuan mengurangkan salah faham yang selalu wujud isteri dan pemancing. InsyaAllah, jika mendapat restu daripada isteri, rezeki si pemancing pasti akan murah dan dapat pancing setenang-tenangnya. Dengan itu, sukan atau hobi memancing dapat berfungsi untuk mengeratkan hubungan antara individu, keluarga, masyarakat dan negara.
sharing from kaki pancing
http://www.utaraanglers.com/articles/41-pemancing-isteri-dan-.html

RUMAH TANGGA, ISTERI DAN KAKI PANCING

RUMAH TANGGA, ISTERI DAN KAKI PANCING

Masalah mendapatkan kebenaran, keizinan dan restu ataupun lesen penuh ( full license) merupakan masalah yg paling serius dan sukar untuk diatasi bagi setiap kaki2 pancing yg telah berumah tangga. Walaupun pd hakikatnya suami tidak perlukan keizinan isteri dalam membuat sesuatu keputusan KECUALI jika ingin beristeri seorang lagi, namun ianya tetap menjadi mimpi2 paling ngeri buat kaki2 pancing yg bergelar suami. Bagi yg bujang tu jgn lah ketawa kerana masanya akan tiba nanti....tunggu sajalah. Ramai pemancing yg kumpau dalam menangani masalah ini. Walau sehebat mana ikan diair, lambat laun dapat dijinakkan...akan tetapi isteri dirumah yg begitu manja dan understanding tapi bila dalam bab pancing memancing ini sukar sekali untuk dijinakkan...ada saja yg tak kena dan dpt mencetuskan perang dingin. Akhirnya sisuami yg beralah menelan air liur.

Berikut adalah beberapa petua2 dan amalan2 hasil dari pengalaman saya selama ini. Ianya amat berkesan untuk saya dan ianya juga mungkin berkesan untuk anda. Memang benar perkara ini tidak boleh dipandang sebelah mata, ia memerlukan kebijaksanaan dan kesabaran untuk mengatasinya...kerana sikap isteri sememangnya sukar diduga. Bagaikan air laut yg tidak menentu alun gelombangnya.

1) Mulakan setiap perancangan memancing anda dengan bermesyuarah bersama2 isteri anda. Setiap perancangan hendaklah dibincangkan sebaik2nya seminggu lebih awal dari tarikh trip anda. Jangan buat keputusan melulu ataupun last minit kerana ianya akan mengundang padah dan akan mengeruhkan suasana keharmonian rumah tangga anda.

2) Dahulukan keperluan rumahtangga dan kehendak isteri anda. Letakan agenda memancing anda di bahagian yg terakhir.

3) Sediakan budget yang cukup dan sempurna untuk keperluan rumah tangga dan isteri anda. Ingat keperluan rumahtangga dan keperluan isteri adalah dua perkara yg berbeza. Ianya tidak boleh disatukan.

4) Pastikan budget keperluan memancing anda seminima yg boleh dan tidak melebehi budget keperluan rumahtangga dan isteri anda. Ingat memancing dimata isteri hanya satu hobi, oleh itu pada pandangan isteri budget yg ala kadar sudah cukup untuk keperluan memancing. Walaupun anda seorang yg berkemampuan, jgn sekali2 memperuntukan budget yg ribuan atau ratusan ringgit untuk peralatan memancing anda sedangkan untuk membeli sutas rantai tangan emas untuk isteri anda berkira. Belajarlah untuk menyeimbangkan faktor ini dgn bijaksana...jika tidak akan meletuslah perang dingin!.

5) Apabila kebenaran telah diberikan anda perlulah mendapatkan restu isteri anda. Ianya perlu sebagai tanda kasih dan tanda terima kasih anda pdnya. Ianya dapat membuat isteri anda rasa dihargai dan disayangi.

6) Ketika berpergian memancing, pastikan anda sentiasa menghubungi isteri anda dan sentiasa bertanya khabar. Jangan biarkan atau menunggu isteri anda menghubungi anda sebaliknya anda yag mula2 sekali menghubunginya. Tindakan ini akan membuat isteri merasa senang hati tanpa bimbang dan tahu yg anda sentiasa mengingatinya.

7) Apabila pulang dari trip memancing, pastikan anda membeli sebarang bentuk ole2 atau buah tangan buat famili dan isteri. Luangkan sedikit masa untuk membawa mereka jalan2 dan makan2.

8) Sentiasa lah mengadakan majlis makan dan suai kenal dgn famili rakan2 pemancing anda supaya isteri2 dpt kenal mengenal diantara satu sama lain. Perkara ini penting kerana isteri sentiasa hendak tahu dgn siapa anda keluar memancing dan bolehkan rakan pemancing anda ini dipercayai.

9) Jika anda ingin memancing ketika anda bercuti atau cuti hujung minggu, peruntukan satu hari cuti samada sabtu atau ahad untuk isteri dan famili anda. Jangan sekali2 anda keluar memancing lebih dari 5 jam pada hari pancingan anda . Kesan psaikologi penggunaan masa kurang dari 5 jam untuk hobi anda sebagai suami sentiasa dapat diterima dan diredhoi oleh isteri tanpa sebarang syak wasangka. Jika lebih dari itu akan mengundang padah. Namun satu perkara yg saya ingin tekankan disini ialah kesan positif saikologi 5 jam ini ialah anda akan sentiasa mendapat keizinan pd tiap kali cuti hujung minggu untuk keluar memancing.

10) Jangan sekali2 anda sebagai suami meninggalkan solat anda. Pelihara dan sempurnakanlah solat anda dan Allah akan memelihara dan menyempurnakan rahmatNya keatas anda dan famili anda. Suami yang memelihara solatnya akan sentiasa dihormati isteri keputusannya sebagai pemimpin rumahtangga.

Kepada kaki2 pancing yg masih bujang saya sarankan jika ingin beristeri sebaik2nya carilah bakal bapa mertua yg kaki pancing kerana pengaruh bapa mertua yg kaki pancing akan dapat melenyapkan 80% masalah full license ini...disebabkan isteri lebih mempercayai bapaya jika berpergian memancing dgn suaminya.

sharing from kaki pancing                                                               http://jenggooo.blogspot.com/2011/10/rumah-tangga-isteri-dan-kaki-pancing.html

Sunday, March 16, 2014

10 Makanan Yang Membakar Lemak

Berikut adalah 10 Makanan Yang Membakar Lemak

1. Oat :
Ia bukan sahaja mempunyai rasa yang hebat tetapi juga mengurangkan rasa lapar anda. Oat mengandungi serat yang membantu dan menstabilkan tahap kolesterol .

2. Telur:
Telur adalah sumber yang kaya dengan protein dan rendah kalori. Telur membantu kita untuk membina otot dan membangunkan kolesterol baik .

3. Epal :
Epal diperkaya dengan antioksidan yang kuat dan makanan tambahan lain. Paling penting ia mengandungi pektin yang membantu untuk mengurangkan sel-sel lemak di dalam badan.

4. Green Cili :
cili hijau mengandungi Capsaicin yang membantu untuk membangunkan sel-sel pertumbuhan badan dan membakar kalori dalam masa cepat.

5. Bawang putih:
Bawang putih mengandungi Allicin yang mempunyai ciri-ciri anti -bakteria membantu kita untuk mengurangkan lemak dan membuang kolesterol tidak baik .

6. Madu:
Madu adalah salah satu yang terbaik untuk membakar lemak. Tambah madu dalam air suam dan minum setiap hari pada awal pagi .

7. Teh Hijau:
Teh Hijau adalah salah satu yang paling berkesan yang boleh membantu anda untuk mengurangkan berat badan. Ia mengandungi Antioksidan yang membantu dan menstabilkan berat badan kita .Amik 2 cawan setiap hari teh hijau ini untuk hasil yang lebih baik.

8. Rumput Gandum (WHEAT GRASS) :
Ia meningkatkan metabolisme dan membantu untuk mengurangkan lemak.

9. Tomato :
Tomato membantu kita untuk membakar lemak dalam masa cepat. Ia juga membantu kita untuk menjauhkan diri dari kanser. Jadi Ambil tomato dalam diet anda secara berkala.

10. Coklat Gelap :
Coklat gelap mengandungi Flavonoid, ciri-ciri anti -radang yang membantu untuk
mengurangkan tahap kolesterol dalam darah. Ia merangsang pertumbuhan serotonin
dalam darah dan juga membakar lemak.


Jika sayang share yer pada kawan-kawan..Dr Giena Hadi

Wednesday, January 8, 2014

tip kaedah didik anak yg nakal


As salamu'alaikum shbt tersayang. Ramai yg mohon tip kaedah didik anak yg nakal. Pesan Nabi saw: Anak2 yg nakal atau degil semasa kecil, akan menjadi org dewasa yg bijaksana. So tukar paradigma kita ttg anak kita itu. Fikir & kata2 ibubapa/ guru adalah DOA YG MAKBUL. Sabda Nabi SAW: Allah bertindak seperti mana yg di di sangkakan/ fikirkan oleh hambaNya. Di antara perkara yg kita boleh lakukan utk bantu anak2 menjadi insan yg soleh: 

1. Sentiasa berdoa utk mendapat anak yg soleh. Doa itu senjata terpenting org yg beriman & Allah angkat hijab kpd doa ibubapa. 

2. Didik anak ttg solat & ibadah yg lain sejak kecil. Setelah beri ingatan & amaran, wajar rotan anak yg tak solat di umur 10 thn. Ramai ibubapa yg rotan anak atas berbagai kesalahan, tapi tak sampai 10% ibubapa yg rotan anak sbb tak solat!!! 

3. Biasakan anak mengamalkan sunnah2 harian-- mkn & minum, amalan di bilik air, amalan berpakaian, tertib belajar, pergaulan, tertib tidur, dll. Pesan kpd anak lelaki utk elak kencing berdiri. Pesan kpd anak utk ISTIBRA' selepas kencing. Lelaki dgn berdehem 3 kali & perempuan dgn urut dari pusat ke bwh. 

4. Pastikan anak2 makan mlm sebelum maghrib spt yg Nabi saw sarankan supaya mudah belajar waktu mlm. Mkn malam lepas maghrib buat anak mudah letih & mengantuk bila belajar. Makanan hadam sekitar 1- 1 1/2 jam selepas makan. So anak boleh belajar dgn berkesan & fokus jika belajar 11/2 jam selepas mkn mlm. Pastikan anak kurang makan daging merah, banyakkan daging putih spt ayam & ikan. Daging merah buat anak irritable & agresif. Pastikan mrk MAKAN BUAH2AN SBLM MAKAN NASI agar badan dpt serap Vit C yg ada dlm buah2an & lancarkan penhadaman. Vit C membantu tenangkan fikiran di samping jaga kulit. Mkn buah selepas mkn nasi adalah amalan yg sia2 sbb badan tak dpt serap nutrien dlm buah2an & ganggu proses penghadaman! 

5. Banyakkan memeluk & memuji anak2. Anak yg sering di peluk & di puji/ belai akan tenang, kurang degil, rasa selamat & di sayangi & tak perlu nak buat nakal utk tarik perhatian ibubapa. 

6. Pesan kpd anak utk menghadap Qiblat semasa belajar/ mengaji. Ini akan tingkatkan keberkatan dlm belajar.

7. Beri anak supplemen yg dpt menguatkan minda, tenangkan fikiran & stabilkan emosi. Cuba dapatkan EXCEL SUPREME atau supplemen lain mengikut pilihan anda (tel 03-89255292). 

8. Cari peluang berjumpa guru2 anak di Sek tempat dia belajar. Minta nasihat & bimbingan ttg cara nak bantu anak belajar di rumah. 

9. Bacakan di kepala anak: Fatehah, ayar qursi dan surah al Insyirah utk rangsang otak & memori anak dan jadikan dia anak yg tenang, baik akhlak, rajin ke sek & pintar. Bacakan waktu mlm masa anak nak belajar atau waktu anak nak pergi ke sek atau bila2 masa yg sempat. 

10. Elakkan anak memakai pakaian berwarna merah atau orange. Ikut kajian, warna merah dan orange akan rangsang anak jadi agresif dan hyperaktif. 

11. Suruh anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar, puas tidur & ikut sunnah Nabi. 

12. Pastikan rezki yg ibubapa terima benar2 berkat dgn mengelakkan perkara haram & syubahat & keluarkan zakat pendapatan & zakat emas perak jika berkenaan. Rezki yg kurang berkat juga jadi punca anak jadi agresif & extra nakal. 

13. Kenali kwn2 anak & ziarah ke rumah mrk utk berkenalan dgn ibubapa kwn2 anak. 

14. Doakan guru2, kwn2 anak & jiran kita agar cemerlang & soleh. In sya Allah akan di aminkan Malaikat & Malaikat akan doakan kita MENDAPAT APA YG KITA DOAKAN UTK ORG LAIN! 

15. Anak tak ingat apa yg ibubapa tuturkan, tapi anak mudah ingat apa yg ibubapa pamerkan. Justeru, ibubapa wajib pamerkan amalan & peribadi yg Allah redha. 

16. HARAMKAN SEMUA PERKATAAN NEGATIF (spt bodoh, jahat, degil, malas, bengong, goblok!) dlm rumahtangga. Kata2 ibubapa merupakan doa! 

17. Padam semua kata2 negatif yg pernah di sebut kpd anak2 dgn memohon maaf & memuji anak dgn jelas. Cthnya: Abah minta maaf sbb kata kamu bodoh. Sebenarnya anak abah ni pandai-- buat homework sblm abah suruh, solat sblm ibu berleter, layan adik dgn baik & tak herdik2. Ikut kajian psikologi: Satu pujian yg jelas akan MEMADAM 300 KUTUKAN YG LALU! Maha suci Allah SWT. 

18. Ibubapa takkan mampu MENGUBAH ANAK2! Tapi bila ibubapa berubah, Allah akan ubah anak2. Justeru, ibubapa overhaul diri secara bersepadu agar Allah ubah anak2 jadi hebat & cemerlang. 

19. Utk lembutkan hati anak, bacalah 3 nama Allah: Ya 'Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir & berdehem dpn anak sblm menasihati anak yg agak "degil". In sya Allah mrk akan mudah dengar nasihat! 

20. Ibubapa JGN MENGHARAP ANAK2 BERUBAH, SBLM IBUBAPA BERUBAH DULU! 

21. Setelah melakukan yg terbaik mengikut kemampuan, KITA BERSERAH KPD ALLAH SWT.

22. Saya BERPESAN KPD DIRI SAYA & KPD SEMUA SHBT TERSYG UTK SAMA2 BERUSHA utk mendidik anak menjadi anak2 yg Allah redha. Moga Allah rahmati & bantu kita semua.

Aameen, wassalam.
There was an error in this gadget