There was an error in this gadget

Monday, April 29, 2013

Perkembangan fetus - hamil 36 minggu


Perkembangan fetus - hamil 36 minggu

Ditulis untuk BabyCenter Malaysia

Bayi anda masih menambah berat badannya - lebih kurang 28 gram sehari. Beratnya hampir 6 paun / 2.7 kilogram dan panjangnya 19 inci / 45 sentimeter dari kepala ke jari kaki. 

Anda mula merasakan tekanan di bahagian bawah abdomen anda dan juga sedar yang bayi anda sudah mula menurun. Ini diberi nama lightening iaitu peringanan, atau engagement iaitu penurunan kepala bayi; dengan ini paru-paru dan perut anda terasa lebih lapang - bernafas dan bermakan-makan akan menjadi lebih selesa. Namun begitu, perjalanan anda semakin kurang selesa - sebilangan wanita melaporkan yang mereka merasakan seakan-akan bayi hendak terkeluar. Juga, anda akan terasa seakan-akan sentiasa hendak ke tandas. Sediakan nutrisi yang diperlukan di masa penghujung ini dengan panduan makanan sempurna kami. 

Berita baik ialah bahawa menjelang akhir minggu ini, kehamilan anda sudah cukup bulan dan anda akan melahirkan bila-bila masa. (Bayi antara 37 minggu dan 42 minggu dianggap cukup bulan - bayi yang dilahirkan sebelum 37 minggu ialah pramatang dan selepas 42 minggu ialah lewat waktu atau post-term.) 

Semasa janji temu mingguan anda, doktor akan memeriksa anda untuk melihat samada anda sudahpun mendilitasi (apabila serviks membuka) dan mengembang (apabila serviks menjadi nipis). Doktor juga akan memeriksa apakah posisi bayi untuk menentukan sejauh mana bayi sudah jatuh ke dalam pelvis. Informasi ini akan dimasukkan ke dalam nota materniti anda supaya doktor anda maklum akan posisi bayi apabila tiba masa untuk melahirkan. 

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam rahim. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.


http://www.babycenter.com.my/a1044666/perkembangan-fetus---hamil-36-minggu#ixzz2RoFvB0R1

Tuesday, April 23, 2013

Cara Atasi Selsema dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun


Cara Atasi Selsema dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun
Mesti runsing, risau, kasihan melihat si manja yang belum pun berusia setahun atau belum habis tempoh pantang sudah terkena selsema bayi.

Saya akan kongsikan dengan anda semua petua selsema bayi ini agar sedikit sebanyak dapat membantu memulihkan selsema bayi anda.

Sebenarnya, bayi di bawah usia satu tahun tidak digalakkan diberikan ubat selsema, batuk dan terutama sekali antibiotik kerana menurut U.S Food And Drugs Administration (US FDA), ubat-ubatan tidak harus diberikan kepada bayi berusia dua tahun ke bawah. Ubat-ubatan hanya merawat simptom sakit tetapi tidak merawat punca penyakit.

Bayi selsema dan batuk biasanya sedikit sukar bernafas kerana hidung mereka dipenuhi lendir hingus. Oleh itu bahaya apabila diberikan ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor mahupun dibeli difarmasi kerana mengandungi antihisamine (kesan mengantuk)

Apabila bayi selsema diberikan ubat-ubatan yang mengandungi antihisamine, bayi selsema akan tidur lebih lama dan ini membahayakan bayi tersebut. Kerana, apabila tidur, kadar pernafasan bayi selsema akan bertambah kurang dan menyebabkan kepekatan oksigen dalam darah turut berkurang seterusnya menyebabkan jantung bayi selsema berhenti dan bayi berisiko meninggal dunia.

Walaubagaimanapun ada beberapa petua yang boleh diambil untuk mengurangkan selsema dan batuk bayi.

Cara Atasi Selsema dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun

1. Berikan satu sudu madu dan air suma kepda bayi berusia 2 tahun dan ke atas. Madu dapat melonggarkan lendir hingus yang tersekat ditekak

2. Bagi bayi selsema berusia dua tahun hingga satu tahun, berikan mereka sedikit sahaja madu.

3. Paling sesuai carilah madu yang lembut bukan seperti madu tualang ^_^.

4. Campurkan sedikit Vikcs Baby Balsam ke dalam sebekas air suam. Tutupkan kepala bayi selsema dan batuk dengan tuala agar wap vikcs Baby Balsam boleh diserap ke dalam paru-parunya. Sambil anak ditiarapkan dalam pangkuan ibu atau bapa dan sedang menghidu wap Vikcs Baby Balsam tepukkan belakangnya secara perlahan menggunakan kekuatan pergelangan tangan sahaja agar kahak dari paru-paru yang telah longgar dapat dikeluarkan melalui batuk bayi. (Vikcs Baby Balsam berpenutup berwarna pink botol berwarna biru - diperbuat dari tumbuh-tumbuhan sahaja)







5. Buang kahak dalam paru-paru. Lakukan fisioterapi paru-paru satu jam sebelum bayi selsema menyusu atau satu jam selepas bayi menyusu sahaja. 
Caranya - Tiarapkan bayi dan lapikkan perut bayi dengan bantal tidurnya, bentukkan tangan anda seperti scoop dan tepuk belakang tubuh anak anda dengan kekuatan pergelangan tangan sahaja mengikut gerakan ikut arah jam. Kahaknya akan keluar melalui najis.

* Selamat mencuba yer ibu-ibu..

Jika info ini berguna utk ibu2...Sila SHARE n LIKE

Untuk dapatkan lebih byk lagi info2 yg berguna...
Jemput LIKE Komuniti Keibubapaan Malaysia

Thursday, April 18, 2013

Ganocelium (GL) by DXN

GANOCELIUM (GL)

Ganocelium juga adalah Ling zhi yang diperolehi dari cendawan yang berusia 18 hari dan dikenali sebagai GL. Ia bebeza daripada RG. Bahan pati dari anak cendawan ini amat berkesan untuk meningkatkan kesihatan secara menyeluruh. Ia kaya dengan berbagai bahan nutrisi seperti:

Palisakarida, Germanium organic, Rangkaian vitamin, Rangkaian garam mineral

Faedah ganocelium (GL) ialah

Ø Kandungan oksigen yang tinggi

Ø Meningkatkan sistem imun badan

Ø Tonik otak

Ø Menyingkirkan bahan toksin larut air

Ø Membaik pulih sel, tisu, organ dan system badan

Ø Mengurangkan tahap kandungan gula dan memulihkan fungsi pancreas

Ø Menyeimbangkan fungsi badan secara menyeluruh

Ø Anti kanser

Ø Mengurangkan kolesterol dalam darah



Untuk menikmati khasiat yang sepenuhnya, pengguna di nasihatkan untuk mengamalkan pemakanan ling zhi ( RG dan GL ) Syarikat DXN secara serentak setiap hari mengikut dosej yang dicadangkan.


Nota: makluman ini adalah bahan informasi sahaja. Sila dapatkan maklumat sepenuhnya dari Pengedar DXN.

**
pengalaman saya dari ank sulung (7 tahun lps)... mak bidan memperkenalkan capsule ini yg dikatakan homopati... kemudian, 4 tahun lepas, saya bertanya kembali kpd bidan tersebut, memandangkan saya telah berpindah ke johor bahru... dn die menerangkan product ini dan suruh saya cari sendiri kerana die sudah tidak aktif... dan saya dpt tahu dan terus bercerita dgn beberapa sahabat termasuk berkongsi kelebihan (kerana saya sudah berpengalaman).. 

GL perlu diambil oleh ibu yg kemudiannya akan menyusukan bayi.. sekiranya, tidak menyusukan bayi sendiri, campurkan sebahagian drp isi kandungan kapsul terbut ke dalam susu botol...

alhamdulillah.. bacaan kuning pada bayi cepat menurun... dan saya akan terus menggunakannya...

cara² :-
1 biji (2 x sehari) untuk ibu
1/2 biji (2 x sehari) untuk bayi

kalo bacaan kuning tggi, gandakan dos si ibu...

ingatlah... susu ibu, susu terbaik utk bayi... pastikan susukan ank setiap 3 jam...


~sekadar pengkongsian hasil pengalaman sendiri... insya'allah~

Pisang @ Banana


Perhatian:
Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.



Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.


Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

PS: Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!

Credit to : Pakar Nutrisi

Monday, April 15, 2013

TIPS TARIK MINAT ANAK BERSOLAT
















TIPS TARIK MINAT ANAK BERSOLAT ♥♥♥

Kredit to ~Medan Telekung.


Ini tips menarik dari blog Redskyim, bagaimana ayahnya 
menggunakan psikologi untuk dia sentiasa menjaga solat
.

Al - kisah. Ceritanya bermula begini.


Ibarat Batang Mancis

Ilmu ini saya belajar semasa saya berumur 6 tahun. Ayah
saya menyuruh saya solat sekiranya ingin jadi manusia. 
Asuhannya ialah dengan mengunakan batang mancis. 17
batang mancis bersamaan 17 rakaat.

Caranya seperti gambar dibawah :

1.Jika tidak solat subuh buang 2 batang mancis dikepala. 
Ayah saya cakap kalau subuh saya tidak solat, saya jalan 
tiada kepala.

2.Jika tidak solat zohor, buang 4 batang mancis di bahagian 
lengan. Seolah saya berjalan tiada tangan.


3.Jika tidak solat asar, buang 4 batang mancis di bahagian 
dada. Ayah saya cakap saya kalau tidak solat asar jalan 
tiada dada. 


4.Jika tidak solat magrib, buang 3 batang mancis di 
bahagian perut. Jadi jalan tiada perut serupa hantu dah.


5.Jika tidak solat isyak, buang 4 batang pada kaki. Jalan 
tiada kaki ibarat cacat anggota.

Kesimpulannya :

Ayah saya cakap kalau saya tidak solat terus menerus 
maka saya ni bukan lagi manusia. Diri saya tidak sempurna 
jika tidak mendirikan solat. Contoh maghrib dan subuh. Jadi 
saya seolah berjalan tiada kepala dan tiada perut. Orang 
tengok pun akan lari. Jadi, renung-renungkanlah jika solat 
kita tidak sempurna, maka cacatlah kita ini.

Tuesday, April 9, 2013

Surah Amalan Ibu Mengandung

SURAH AMALAN IBU MENGANDUNG


1) Membaca ayat2 selusuh.

2) Untuk mudah bersalin: Surah Maryam.

3) Untuk cantik: Surah Yusuf.

4) Untuk cerdik: Surah Luqman

5) Untuk kuatkan rahim: as Soffat - khususnya kepada ibu yang selalu keguguran.

6) Untuk banyak susu: al Hujuraat


7) Untuk anak kuat iman: al Ikhlas


8) Untuk anak bijak / nak jadi saintis / doktor: Ayat-ayat yang ada kaitan dgn penciptaan alam maya: cthnya: Surah al Ghaasyiah


9) Kuat agama / ulamak: Ayat-ayat yang ada kaitan dengan ulamak. Cthnya: Ayat 28 Surah Faathir



Monday, April 8, 2013

Khasiat buah dan daun durian belanda


Khasiat buah dan daun durian belanda

Salam my dear brothers and sisters..  Hari ini aku ingin sekali berkongsi kepada semua tentang khasiat buah dan daun durian belanda. Selama ini kita tidak menyedari akan kehebatan buah durian belanda. Yang kita tahu nak makan, tanam, dan kalau buah tuh busuk kita buang.


Sekarang orang di Malaysia tercari2 buah dan daun durian belanda untuk mengubati penyakit. Penyakit apa? Mari kita baca khasiatnya. Artikel ini aku kongsi disini kerana tuan punya blog SIS NUR mahu dikongsikan di blog aku untuk pengetahuan semua. Ada masa klik dan baca di blog SIS NUR.. Info sedikit sebanyak diambil dari blog beliau.


Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi-kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?

Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia, dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.
Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.

Hasil penyelidikan membuktikan pohon ajaib dan buah ini :
  • Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo
  • Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan
  • Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan
  • Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah Graviola atau sour sop telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah

  • Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas
  • Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!
  • Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon ajaib ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masa lah berkaitan hati dan rematik. Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !




Jus daun durian belanda. Diamalkan minum 1/4 suku gelas setiap 2 jam sehari selama 42 hari.

Bahan2
  • Daun durian belanda - 36 helai
  • Air masak atau mineral - i liter
  • Blend kesemua dan di tapis. Simpan di tempat yang sejuk.



Jus daun durian belanda yang sudah di blend. Rasaya kelat mcm makan daun mentah tapi khasiatnya sungguh baik. Pejam mata jer. 

ATAU;

direbus............


InsyaAllah dengan izin-Nya.



Nota
Pelbagai daun2 dan buah2an yang boleh menjadi penawar penyakit terutama kanser. Kita cubalah mana yang terbaik. Ikhtiar saja...

P.S. Perkara yang baik harus kita kongsikan bersama2 agar saling dapat membantu yang lain. Kisah selanjutnya korang boleh baca di blog SIS NUR kerana dia adalah sahabat kpd pakar Nutrition Consultan. Salah satu keluarga aku mendapat consult dari beliau dan mengamalkan makanan B17 dari bekalan beliau.. InsyaAllah.. kita hanya berusaha untuk memulihkan penyakit, tapi keizinan dan kesembuhan itu hanya datang dari Allah SWT. 

Perkembangan fetus - hamil 33 minggu



Berat bayi anda sekarang 4.2 paun / 2 kilogram dan panjangnya ialah lebih kurang 17 inci / 44 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bayi anda sepatutnya sedang bersiap sedia untuk dilahirkan dengan menunggangbalikkan badannya - kepala harus sudah menjunam ke bawah.

Doktor anda akan memberi perhatian yang rapi kepada posisi bayi dalam minggu-minggu yang akan datang ini – sebab sesetengah bayi kadangkala suka memusing balik semula.

Tengkorak bayi masih mudah dilentur dan belum lagi bertaut, untuk membolehkannya keluar dari kanal lahir yang agak sempit. Tetapi tulang di bahagian-bahagian lain dalam tubuhnya bertambah keras. Kulit bayi anda mula hilang kemerahannya dan kurang berkedut.

Jika anda ibu buat pertama kali, kepala bayi anda akan bergerak masuk ke dalam pelvis di minggu ini dan menekan serviks dengan kuat. (Ini sering berlaku kepada setengah daripada ibu-ibu yang melahirkan pertama kali.) Jika anda ibu buat kali kedua, ianya akan berlaku seminggu sebelum kelahiran - dan untuk sebilangan ibu, ianya tidak berlaku sehingga sakit bersalin dan melahirkan bermula. Adakah anda bercadang untuk menangani sakit bersalin secara natural? Di sini terdapat semua yang anda perlu tahu tentang kelegaan sakit secara natural.

Anda mungkin ternampak bahawa kaki dan pergelangan kaki anda menjadi bengkak menjelang ke petang. Retensi air, juga dikenali sebagai edema, adalah lebih teruk semasa cuaca panas dan di sebelah petang. Hairannya, banyak meminum air membantu mengurangkan retensi air. Badan anda - terutama sekali buah pinggang anda - dan bayi anda juga memerlukan banyak cecair, jadi minumlah air dengan banyak. Jika anda terasa bengkak-bengkak atau sembap di tangan atau muka dengan tiba-tiba, berhubunglah dengan doktor anda - ini mungkin tanda pra-eklampsia.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.



Hamil 32 minggu
Hamil 34 minggu 


http://www.babycenter.com.my/a1044630/perkembangan-fetus---hamil-33-minggu#ixzz2Pq0bO0pz

Monday, April 1, 2013

Khasiat Air Zam-Zam


Khasiat air Zamzam


Khasiat air Zamzam
Berdasarkan catatan yang dihimpun dari berbagai sumber,  Zamzam dalam bahasa Arab berarti banyak, melimpah ruah. Air Zamzam juga dianggap oleh kaum muslim sebagai air suci.

Zamzam adalah sumber mata air yang terletak di kawasan Masjidil Haram, sebelah tenggara Kabah, berkedalaman 42 meter. Menurut riwayatnya, mata air tersebut ditemukan pertama kali oleh Siti Hajar setelah berlari pergi-balik antara bukit Safa dengan bukit Marwah sebanyak tujuh kali, atas petunjuk Malaikat Jibril, tatkala Ismail, putera Siti Hajar, mengalami kehausan di tengah padang pasir.

Orang Islam meyakini dengan meminum air zamzam memiliki nilai ibadah, juga dipercaya mengandungi berbagai khasiat yang bermanfaat. Bahkan, manfaat air Zamzam itu sendiri sudah dilakukan penelitian oleh sejumlah pihak.

Ada yang menyebut Zamzam tidak seperti air mineral pada umumnya. Air Zamzam ini memang unik mengandungi elemen-elemen alamiah sebesar 2.000 mg per liter. Biasanya air mineral alamiah (hard carbonated water) tidak akan lebih dari 260 mg per liter. Elemen-elemen kimia yang terkandung dalam air Zamzam dapat dikelompokkan menjadi dua kategori:

Pertama, positive ions, seperti sodium (250 mg per liter), calcium (200 mg per liter), potassium (20 mg per liter), dan magnesium (50 mg per liter). Kedua, negative ions misalnya sulphur (372 mg per liter), bicarbonates (366 mg per liter), nitrat (273 mg per liter), phosphat (0.25 mg per liter) and ammonia (6 mg per liter).

Kandungan elemen kimia inilah yang menjadikan rasa dari air Zamzam sangat khas dan dipercaya dapat memberikan khasiat khusus. Air yang yang ada di sekitar Masjidil Haram dan Masjid Nabawi di Madinah merupakan air yang sudah diproses sehingga sangat segar diminum, ada yang sudah didinginkan dan ada yang sejuk (hangat). 

Namun konon prosesnya higienisasi ini tidak menggunakan proses kimia untuk menghindari perubahan rasa dan kandungan air ini.


Bahkan, dalam kunjungannya ke Kerajaan Arab Saudi, di sela-sela seminar ilmiah yang diselenggarakan Akademi Darul Hikmah untuk anak-anak perempuan di Jeddah, DR Masaro Imoto, seorang peneliti dari Jepun dan Ketua Lembaga Hado untuk riset ilmiah di Tokyo, mengatakan telah melakukan beberapa kali eksperimen dan penelitian terhadap air Zamzam yang didapatnya dari seorang berkebangsaan Arab.

Secara singkat dia menyimpulkan, bahwa air Zamzam adalah air yang diberkati, tidak ada duanya. Tidak satu pun jenis air yang menyerupai butiran-butiran kristalnya. Seluruh laboratorium yang ada tidak mampu untuk mengubah berbagai karakteristiknya.

Di antara indikasi kemukjizatan air Zamzam yang diberkati ini ialah sumber ini tidak pernah sekali pun kering. Selain itu, komposisi garam dan mineralnya tetap stabil. Tidak ada seorang pun mengeluh sakit atau terganggu kesehatannya karana air Zamzam. 

Sebaliknya, airnya sentiasa menyegarkan dan tidak pernah terganggu oleh proses kimia apa pun seperti yang terjadi pada air-air yang dialirkan ke kota-kota.

Pada sumber-sumber air biasa terjadi pertumbuhan organisme, baik haiwan (bakteria) maupun tumbuhan (lumut) di dalamnya, sehingga menyebabkan air tidak lagi digunakan dan timbulnya berbagai masalah pada rasa dan bau. Sementara pada sumur Zamzam, tidak ditemukan keberadaan organisme apa pun.
There was an error in this gadget