There was an error in this gadget

Monday, August 27, 2012

Buat Suami ku.. ZOOL HILMI BIN SAMSUDIN




Buat insan yang tersayang, dirindui selalu, dicintai dan dikasihi selamanya:

Maafkan diri ini abg,
Tidak sempurna di mata mu,
Tiada istimewa dalam hidupmu,
Tapi diri ini ingin menjadi yang terindah untukmu abg.

Suamiku,
Diri ini perlu kasih dan perhatian mu,
Tapi risau menyusahkan abg,
Terlalu banyak beban yang telah dipikulmu,
Maafkan diri ini wahai suamiku.

Kehadiranmu adalah anugerah terindah untuk diriku,
Menjadi pelindung dan pemimpin dalam hidupku,
Andai aku hilang dirimu, pasti hilang arah tuju hidupku,
Ya Allah, kekalkanlah ikatan kami,
Agar kelak beroleh syurgaMU.
amin..

Tuesday, July 17, 2012

SUKERNYE!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3

indahnya ciptaan ILAHI.........

Sesungguhnya setiap satu kejadian daripada Allah SWT itu ada hikmah dan rahsia NYA. Bermula terjadi perbicaraan antara Allah dan Malaikat-Nya mengenai makhluk ciptaan-Nya yang bergelar “WANITA”. Sesungguhnya ALLAH SWT memerlukan waktu yang cukup untuk menciptakan wanita…padahal boleh saja Allah menyatakan “Kun, Fayakun”… jadilah, maka jadi… tetapi Allah Maha Bijaksana, memberikan pelajaran dan pengajaran kepada manusia bahawa apa pun yang hendak dibuat harus tersedia waktu dan masa yang cukup dan perlu proses kejadiannya.

Malaikat menghadap Allah dan bertanya : “Ya Allah, mengapa memerlukan waktu untuk menciptakan wanita ini..?”

Maka Allah menjawab : “Apakah kamu memperhatikan seluruh keistimewaan dan seluruh sifat yang ada pada ciptaan-Ku ini? Ciptaan ini harus memiliki lebih dari 200 organ yang selalu bergerak agar bisa menjalankan semua tugasnya. Ciptaan ini kelak harus mampu melayani suaminya, menjaga harta keluarga dan menjadi ratu di rumah tinggalnya. Ciptaan ini kelak harus mampu membuat enak segala macam makanan yang dihidangkan. Dia harus kuat mengandung anak dan sanggup melahirkan berkali-kali. Dia harus memberikan cinta yang bisa menyembuhkan rasa sakit. Dia harus bisa melakukan segala sesuatu hanya dengan 2 tangannya.”

Malaikat terkejut dan berkata : “Hanya dengan 2 tangan… 2 tangan! ini adalah hal yang mustahil..

Allah terus melanjutkan ciptaan-Nya. lalu kepada malaikat, Allah berfirman : “Tunggulah sampai besok aku akan menyelesaikan semuanya. Tunggulah sebentar! Ciptaan ini akan segera selesai. Dia ini akan selalu dekat dengan Aku. Dia bisa menyembuhkan dirinya saat jatuh sakit. Dia bisa bekerja sepanjang hari dan malam…”

Malaikat mendekati wanita yang sudah tercipta dan memegangnya, lalu bertanya kepada Allah : “Ya Allah, Engkau jadikan wanita ini sangat lembut!”

Allah menjawab : “Ya, sesungguhnya dia sangat lembut, tetapi Aku jadikan dia sangat kuat. Kamu tidak bisa menggambarkan sampai dimana kekuatannya, dia mampu menanggung beban dan menahan diri untuk bersabar.”

Malaikat bertanya: “Apakah dia bisa berpikir?”

Allah menjawab : “Tidak hanya berpikir, dia pandai mengambil hati dan pandai berbicara, dia bisa berdialog dan juga bisa berdebat.

Malaikat memegang pipi wanita itu dan merasa asing, kemudian bertanya kepada Allah :”Ya Allah mengapa pipinya ranum dan berkilau..?”

Allah menjawab : “Pipi itu bukan semata ranum dan berkilau. Di situ tersimpan air mata… dan di situ terletak banyak beban berat.”

Malaikat bertanya : “Kenapa mengalirkan air mata?"

Allah menjawab : “Air mata adalah satu-satunya cara melepaskan beban. Mengalirnya air mata adalah cara untuk mengungkapkan kesedihan, ketidak senangan, pengaduan, kekecewaan, cinta, kebencian, kerinduan, kesendirian, kebahagian dan segala macam rasa yang ada dalam dirinya…” “Apabila Allah mencintai hamba-Nya, maka Dia akan mengujinya kerana senang dengan keluhan (air mata) nya”.

Al-Hadits “Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk. Dan sungguh bagian yang paling bengkok dari tulang rusuk adalah yang paling atasnya. Bila engkau ingin meluruskannya, engkau akan mematahkannya. Dan jika engkau ingin bersenang-senang dengannya, engkau bisa bersenang-senang namun padanya ada kebengkokan.”

Wednesday, April 18, 2012

solat sahwi


Sujud sahwi dilakukan pada penghujung rakaat yang terakhir, yaitu sesudah tahiyyat dan sebelum salam. Bersujud sambil mengucapkan "Allaahu Akbar" dan dalam sujud membaca:
Subhaanalladzi laa yanaamu walaa yansaa (3x)
"Maha suci Allah yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lupa"
Bila yang terlupakan itu salah satu rukun solat, yang tidak bisa dibetulkan seketika, maka solatnya tidak sah, dan solatnya harus diulang kembali. Tetapi bila yang terlupakan itu rakaat, misalnya solat Isya yang mestinya 4 rakaat , hanya 3 rakaat, maka sesudah memberi salam, tanpa diselingi dengan atau perbuatan lain, segeralah ia berdiri dan tambahlah rakaat yang tertinggal itu. Rakaat tersebut tetap diawali dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam, kemudian anda lengkapi dengan sujud sahwi.
Bila di dalam solat timbul keraguan tentang jumlah rakaat maka ambillah jumlah rakaat yang sedikit lalu yakinlah dengan itu (Misalnya bila kita lupa apakah sudah empat rakaat atau baru tiga rakaat, maka ambilah keputusan bahawa itu rakaat yang ketiga. Lalu lanjutkan solat dan tambahkan yang kurang).


subhanallah... maha suci allah

seorang sahabat saya berkongsi, agar membaca doa sujud sahwi ini di dalam sujud terakhir setiap solat, sekiranya kita terlupa/terniat sesuatu.... insya'allah di permudahkan...

Friday, April 13, 2012

SAYANG.... Bahagiakah Kita??


Sepasang suami isteri sedang menaiki basikal pada suatu petang. Suami di hadapan, manakala isterinya membonceng di belakang. Mereka melalui jalan berhadapan sebuah vila. Kebetulan di halaman vila tersebut sedang duduk pemilik dan isterinya sambil santai-santai minum petang.
Tiba-tiba pandangan kedua-dua pasangan suami isteri itu bertembung. Pasangan suami isteri yang sedang bersantai di halaman vila merenung pasangan suami isteri yang sedang berbasikal melalui hadapan vilanya.
Walaupun hanya seketika berpandangan tetapi hati mereka sempat berbicara...
"Alangkah bahagianya mereka," bicara hati suami yang sedang menunggang basikal. "Rumah besar, duduk bersantai pula dengan menikmati makanan yang enak-enak. Isterinya cantik, kereta besar..."
Apa pula bicara hati suami yang sedang duduk bersantai di halaman vilanya?
"Oh, romantik sungguh kedua-dua suami isteri itu. Isterinya memeluk erat di belakang. Alangkah bertuahnya mendapat seorang isteri yang disayangi. Tidak seperti aku, sekalipun mempunyai harta yang melimpah ruah tetapi aku tidak bahagia seperti mereka..." begitulah bisik hati si suami kaya itu.
Justeru, siapakah antara kedua-dua mereka yang bahagia apabila masing-masing merasakan orang lain yang lebih bahagia? Apa ukuran sebuah rumah tangga yang bahagia? Mempunyai segala kekayaan dan kemewahan hidup? Rumah besar, perabot mahal dan kereta berjenama, itukah petanda rumah tangga yang bahagia?
Jika itulah petanda bahagia, tentu sahaja rumah tangga Rasulullah dan isteri-isterinya tidak bahagia. Betapa sejarah telah menukilkan sering kali dapur rumah Rasulullah tidak berasap kerana tidak ada makanan untuk dimasak. Alas tempat tidur Rasulullah sangat kasar sehingga berbekas di belakang Baginda apabila tidur di atasnya.
Namun, rumah tangga Rasulullah s.a.w. itulah yang paling bahagia dan hingga kini menjadi contoh teladan untuk kita ikuti.
Apa sebenarnya bahagia itu? Hakikat­nya ramai manusia masih tertanya-tanya dan teraba-raba tentangnya. Yang miskin berasa bahagia itu pada kekayaan. Namun apabila dia mencapai kekayaan, ada yang lain pula disangkanya bahagia, lalu itulah pula yang diburunya untuk mendapat bahagia.
Bagi orang yang sakit, sihat itu bahagia. Sebaliknya pada yang sihat, itu bukan bahagia. Buktinya betapa ramai orang yang sihat tubuh badan tetapi muram jiwanya.
Bagi orang biasa, ternama dan termasyhur itu bahagia. Anehnya ramai pula orang ternama yang menyamar dan ingin lari daripada paparazi kerana benci akan publisiti.
Bahagia Itu dari Hati yang Tenang
Jadi apa bahagia sebenarnya? Bahagia itu bukan dari luar ke dalam, sebaliknya dari dalam ke luar. Maksudnya, harta, nama dan lain-lain perkara berbentuk kebendaan dan luaran bukan penyumbang kepada kebahagiaan seorang manusia. Bahagia itu datang dari dalam diri dan sesuatu yang maknawi sifatnya.
Untuk menangani sesuatu yang berasal atau berpunca dari dalam diri, manusia tidak boleh bergantung kepada dirinya semata-mata. Manusia harus bergantung kepada Allah, Penciptanya Yang Maha Mengetahui. Soal dalaman ialah soal hati atau roh. Itu sangat sedikit diketahui oleh manusia. Untuk mengetahui rahsia bahagia, manusia perlu kembali kepada Penciptanya (Allah).
Bahagia itu datang dari hati yang tenang. Hati yang tenang terhasil daripada sering mengingati Allah. Dalam al-Quran Allah mengingatkan hanya dengan mengingati-Nya hati akan menjadi tenang. Firman Allah yang bermaksud: "Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang." (Surah al-Ra'd 13: 28)
Dengan berzikir hati menjadi tenang dan dengan ketenangan hati itulah ter­ciptanya kebahagiaan pada diri seseorang. Itulah resipi kebahagiaan dari segi ilmiah­nya. Namun bagaimana pelaksanaannya?
Saya pernah mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang bekas mufti tentang pengaduan seorang suri rumah tentang kebengisan suaminya. Bayangkan, suaminya "kaki masjid", kuat berzikir dan memakai serban serta jubah. Namun anehnya, suami itu sangat garang dan ganas. Pantang salah sedikit, isterinya akan diherdik, ditampar malah ditendangnya.
Lalu kita tertanya-tanya, mengapa suami yang kuat berzikir itu jadi begitu? Mengapa zikir yang ditegaskan sebagai sumber ketenangan itu gagal memberikan ketenangan kepada suami yang pemarah itu?
Lalu kita bertanya, bagaimana faktor zikrullah (mengingati Allah) ini dapat dipraktikkan dalam rumah tangga agar rumah tangga itu benar-benar mendapat ketenangan dan seterusnya kebahagiaan? Apakah suami, isteri dan seluruh anggota keluarga perlu berzikir sahaja sepanjang masa? Atau mengapa setelah zikir dipraktikkan, rumah tangga masih tidak tenang-tenang juga? Di mana salahnya?
Ada sepasang suami isteri yang meng­hadapi masalah dalam rumah tangga. Isteri keletihan menguruskan anak-anak yang masih kecil manakala suaminya pula keletihan bekerja untuk menyara ekonomi keluarga. Mereka sama-sama letih. Setelah mendengar cerita bagaimana Siti Fatimah dan Sayidina Ali mendapat kekuatan daripada berzikir dengan kalimah Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar, mereka pun terus mengamalkannya. Sayangnya, mereka tidak mendapat ketenangan seperti yang dialami oleh Siti Fatimah dan Sayidina Ali.
Zikir sudah sama tetapi kenapa kesan pada hati berbeza? Sekali lagi, di mana salahnya?
Zikir itu bukanlah sekadar menyebut-nyebut kalimah zikir tetapi yang lebih penting menghayatinya dengan hati dan mempraktikkannya dengan perbuatan. Oleh sebab itu, zikir itu terbahagi kepada tiga dimensi – lidah (qauli), hati (qalbi) dan perbuatan (fi'li). Inilah yang hendak dipraktikkan oleh suami isteri agar rumah tangga bahagia.
Zikir pada lidah, ramai yang sudah tahu. Yakni lidah menyebut-nyebut kalimah zikir sama ada semasa solat, selepas solat, membaca al-Quran dan sebagainya. Dalam sebuah rumah tangga, perlu ada program zikir secara rasmi dan tidak rasmi agar seluruh anggota keluarga berzikir sama ada secara berjemaah ataupun individu. Seelok-eloknya setiap keluarga ada amalan-amalan zikir yang khusus dan diamalkan secara istiqamah. Pilih sahaja sama ada al-Ma'thurat, Manzil atau zikir-zikir warisan keluarga yang berasal daripada tarekat-tarekat yang muktabar. Atau ambil sahaja daripada zikir-zikir yang telah terbukti autentik daripada petikan ayat al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.
Tidak cukup sekadar "membaca" atau "menyebut" kalimah zikir, tetapi paling utama mesti dihayati maknanya. Jika Subhanallah, ertinya Maha Suci Allah. Apa maksud Maha Suci Allah itu? Allah suci daripada segala kekurangan, kelemahan dan lain-lain sifat negatif sama ada dari segi zat, sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya. Allah itu juga suci daripada segala sifat buruk, hodoh dan seumpamanya. Berlawanan dengan makhluk-Nya yang serba-serbi lemah, kurang dan hina.
Untuk menghayati zikir Subhanallah, seseorang mesti memahami makna dan pengertiannya. Untuk mengetahui dan memahami, seseorang mesti belajar. Setelah itu barulah erti Subhanallah itu dibawa dalam kehidupan dalam bentuk penghayatan apabila bertemu dengan pelbagai insiden dalam rumah tangga. Katakan "Subhanallah" apabila Allah disifatkan dengan sesuatu yang negatif atau apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan sama ada buruk atau baik, suka atau duka, untung atau rugi dalam rumah tangga kita.
Tidak cukup dihayati sahaja, tetapi praktik "Subhanallah" itu hendaklah diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Segala tindakan sama ada oleh suami atau isteri mestilah mencerminkan mereka benar-benar menyucikan Allah. Orang yang benar-benar menyucikan Allah tidak akan marah-marah, mengherdik apalagi memukul pasangannya. Adakah mereka berani berbuat demikian jika mereka merasakan yang suci, yang hebat dan kuat hanya Allah? Orang yang marah-marah, bengis dan mudah naik angin boleh dianggap tidak menyucikan Allah dalam kehidupannya sebaliknya dia "menyucikan" dirinya sendiri.
Ya, kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. Ketenangan itu pula datang daripada zikir. Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan. Zikir yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara bersepadu antara lidah, hati dan anggota. Hanya zikir yang bersepadu itu yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba dalam hidup.
Hati yang tenang akan bersyukur apa­bila menerima nikmat, sabar apabila ditimpa musibah, rela mem­beri maaf apabila dipinta, mudah meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang ada, tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.
Mengapa dengan berzikir hati akan memiliki sifat-sifat baik ini?
Ditulis oleh PAHROL MOHAMAD JUOI. layari blog beliau di http://genta-rasa.com/about/

Thursday, April 12, 2012

cuti hari pertabalan agung yg ke-14





















11 APRIL 2012

pagi² ank² kejut bgn tido, dan terbau something... erm, mr hubby wat lempeng ye.. TQ dear tlg wat breakfast... dgn penuh semangat, amik cangkul kt depan n start 'ngerjakan tanah sekangkang kera kt back door... huh! SEMANGAT beb.. siap semua pokok² cili, durian belanda, nenas, limau kasturi n limau purut aku pindah kan ke tanah... pastu pindahkan pokok bourgenvilla ke pasu baru aka 'tong minyak 5 liter yg telah di ubah suai' hehhehehe... puas hati aku... aku kerjain sampai pukul 11 lebih taw~ en. hubby muke jeles jer.. sbb aku x layan beliau n begitu kusyuk belek pokok.. :P

dan akibatnya, mlm td aku sakit² tangan... pelik!!! JUST THIS MORNING, aku baru teringat.. sakit tangan sbbnyer 'nyangkul smlm.. HHAHAHAHA... tp, mmg best.. hobi tuh~ just dah lama tinggal kan.. pas ni aku harap aku akn rajin² 'ngerjakan pokok² ter syg tuh....

Monday, April 9, 2012

Bila Dilanda Tekanan dan Dukacita….


Siapakah yang akan bersedia menjadi 'teman' buat kita kongsikan dugaan dan ujian yang menguja empunya diri ini dari hari ke hari? Mungkin untuk tempoh yang panjang ?

Kesediaan manusia terbatas, kesabaran manusia terhad, kemurahan manusia bersempadan dan kita amat memerlukan bantuan yang berpanjangan serta mungkin di luar kemampuan manusia biasa.

Rasulullah saw mengajar kita agar sentiasa mendambakan diri hanya kepadaNya semata-mata. KepadaNya kita menghambakan diri dan kepadaNya jua kita memohon segala pertolongan.

"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada dukacita dan rasa sedih; aku berlindung denganMu daripada lemah dan malas; aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan penindasan orang."

Kisahnya,
Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke masjid lalu terserempak seorang yang dipanggil Abu Umamah. Rasulullah SAW bersabda kepadanya: "Wahai Abu Umamah, aku lihat engkau duduk di masjid bukan pada waktu solat, kenapa?" Jawab Abu Umamah: "Dukacita dan hutang menyelubungiku, wahai Rasulullah!"

Jawab Rasulullah: "Mahukah kamu aku ajarkan suatu bacaan jika kamu membacanya Allah akan menghilangkan rasa dukacitamu dan melangsaikan hutangmu." Abu Umamah menjawab: "Ya, wahai Rasulullah." Baginda bersabda: "Apabila tiba waktu pada dan petang bacalah: اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن... (Doa di atas). Kata Abu Umamah: "Aku membaca doa tersebut, lalu Allah menghilangkan rasa dukacitaku dan melangsaikan hutangku."(Riwayat Abu Daud daripada Abu Said al-Khudri).

Ada baiknya kita beramal dengan doa ini pada setiap pagi atau petang agar terbina keakraban hubungan dengan Allah swt. Doa ini adalah sebahabian daripada 'Al-Ma'thurat', yang bermaksud amalan wirid, zikir dan doa yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah yang diamalkan oleh Nabi SAW dan dikumpulkan oleh al-Imam al-Syahid Hassan Al-Banna untuk menjadi manusia soleh.

Tanpa hubungan yang akrab dengan Allah jiwa kita akan menjadi keluh kesah kerana tiada kedamaian. Benarlah kata-kata Syeikhul Islam dalam al-Kalimuttayyib: "Tanpa zikrullah secara istiqamah, diri itu umpama ikan yang tercampak keluar dari airnya."

Mari kita ingati akan janji Allah swt di dalam al Quran yang bermaksud,
" ... Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." ( Surah At-Talaq, 65: 2-3)

Selamat beramal....

- Artikel iluvislam.com

Ditulis oleh Dr Zainur Rashid Zainuddin. Beliau banyak menulis di http://zainurrashid.com

RO 1 kerja-kerja patching


d pagi hari, terima arahan dgn hati yg berat utk RO1 checking. berat hati kerana perlu buat kerja yg mencabar secara add hoc. huh! subhanallah, kerja... jgn mengeluh. ~bersabarlah wahai hati~

dan akhirnya, kerja-kerja selesai dgn cemerlang dan mampu mengukir senyuman yg paling menawan.. hehehehe... (sebenarnya, takut diperkotak-katik lg, mcm bulan yg sudah...~ )

yg penting, be strong, take all the risk n be smart OK!

alhamdulillah, masih di kurniakan nikmat berkerja <3



Sunday, April 1, 2012

kete rosak??? adussss...

as-salam para sahabat...

cerita d suatu hari mggu. pagi sabtu, hujan beserta kilat menghiasi langit.. si suami bersiap-siap ke tempat kerja.. manakala si isteri bangun pagi secara bermalasan kerana pagi yg sejuk.. si suami mula mls utk ke tempat kerja, kerana beliau pasti basah dek hujan membasahi kerana menunggang 'kuda' nyer. si isteri mula protes... 'naik je la kete'.... suami ---> 'takut jem la'.. dengan lemah longlai, beliau drive jgk! hehehehe... (si isteri berdoa semoga suami nye selamat tiba utk niatnya keluar mencari rezki utk ank bini nye.. amin~)

Jam 1.30, dpt call dr en. suami... kete rosak! enjin mati! erm~ (die wat hal pulak~)..simpati plak ngan en. suami.. terus siap kan keje kat umah n ank2.. then call adik, sok pick-up n drive ke tempat kejadian... en. suami tgh tggu pomen... terus disambar bekal yg dibawa isteri.. lapar katanye.. nak pitam dah!!.. kesiannyer.. about 30minit(2 jam, dr kes), br pomen sampai. n di bikin2...rm150 melayang~ ingat dah okey.. tp, hubby ckp, sepanjang perjalanan balik KOTA, kete still tersenggut-senggut.. ptg, masa nk kuar dr tempat mak, "die" wat hal lg... terus hantar kat bengkel taufik. kena tinggal semalaman.

the next day, about 3pm, after call, g tgk kete.. DONE! syukur ya allah.. n the cost is only rm25.. the condition... SGT BERPUAS HATI.. thanks ya..

that all my weekends..


Tuesday, March 27, 2012

Rantau Panjang

assalamualaikum..


syukran ya allah.. masih panjang usia ku di muka bumi yg serba-serbi ni... sejak berpindah ke pejabat baru ni.. terlalu bz.. x de masa nk bercanda, bersuka ria~ lg la kalo dpt department ni.. erm.. rezki! dan aku bersyukur masih diberi kesempatan utk menimba ilmu yg tidak putus-putus.... alhamdulillah.. rezki x semestinya dr sudut DUIT! byk rezki yg lain.. walau byk dugaan rintangan mendatang, insya'allah aku akn tempuh dgn segala kudrat ku... selagi di izinkan oleh yg maha ESA.

al-kisah, nk di jadikan citer.. pg td ikut la rombongan survey projek ke RANTAU PANJANG!!! tp, u all jgn slh sangka plak.. bukan kelate.. ni kat KOTA TINGGI jerk... ok jerk.. tp, aku yg jd pening.. maunyer idak... 2nd bos aku ni cam GK skit.. terlalu suke menonjol diri.. rimas aku jd nyer... 1 bos, steady jerk... dlm pajero, start naik, turun, naik lg... n turun lg... mulut asyik bercakap! asyik ckp salah org... MMG MABUK la aku! huh!!! BOSAN~ kalo semua org salah, die je yg betul!!! aku sikit lg nk muntah.. sib baik BIG BOSS belanja mkn.. COOL jap.. pastu, otw balik opis, die wat lgk.. citer x habis²..... adoyai~ please la.. 1st boss pon dah bunyik soh tukar topic.. tp, aku x paham la yg 2nd boss tuh.. sgt OVER ACTING!!! n SGT X SESWAI okey~

ish².. nauzubillahimin zalik... jauhkan la aku dari perangai sebegitu... aku just mendoakan agar si dia menyedari segala apa yg perlu.. subhanallah~

aku bkn ape.. sometimes, kite perlu luahkan.. bukan ade niat apa2.. aku cuma cukup x suka 'lawan' bos.. mmg ade sedikit hipokrit.. tp, x salah kan utk protect diri sendiri... ok, just that!

<3 peace


Thursday, January 5, 2012

selamat tinggal 2011

antara peristiwa pahit manis yg sama-sama meniti hari-hari yg telah berlalu sepanjang 2011:-


JANUARI

2 Jan 2011
my son ORENTATION DAY @Tadika Suria Bistari, Tmn Daya, JB

4 Jan 2011
my son, first day school. he's so excited

18 Jan 2011
~kayaking~ @sg. skudai wit my JPS JB team. BEST!!! +itam~

20 Jan 2011
bowling with x-SKB fren @daiman bowl

30 Jan 2011
Bilik Gerakan Banjir @JPS JB


FEBRUARI

2-4 Feb 2011
cuti CNY, tp kena keje kat bilik gerakan banjir... so sad.. sbb vacation yg telah dirancang sekian lama, tergendala....

18 Feb 2011
bawa MIL ke EPF

24 Feb 2011
pameran alam sekitar SK Pasir Putih
lunch @wak rahmat pasir putih


MAC

2 Mac 2011
terjebak wit HERBAL LIFE
start GYM

4 Mac 2011
kaya jap.. EPF + ko-op

10 Mac 2011
create 'sweet gath x-smtk 98/
99'

18 Mac 2011
public dinar (1 dinar je)

25 Mac 2011
meeting 'geng bas skolah'(GBS)


APRIL

1 Apr 2011
tiramisu nieza sahak(singapore)

5 Apr 2011
Macaroon

11 Apr 2011
tanam bakau wit Johor Port

12 Apr 2011
purchase lappy for shasa

18-22 Apr 2011
bz wit preparation for the event

23 Apr 2011
THE DAY!!! ~sweet gath x-smtk 98/99~

29 Apr 2011
bowling puspanita JPS

30 Apr 2011
yahoo!!! vacation to KL
mlm: ICT Shah Alam


MEI

1 Mei 2011
KLCC-Aquaria-Cheras

2 Mei 2011
puchong-I0I Mall

3 Mei 2011
back to JB


JUN

16 Jun 2011
Perintah Bertukar ke JKR Kota Tinggi

27 Jun 2011

start work as JKR KT Staff


JULAI

1 Julai 2011
last day kids at JB

4 Julai 2011
new life at Kota Tinggi

7 Julai 2011
KKSI follow-up medical check-up

29 Julai 2011
bowling tournament JKR KT. got 3rd female place


OGOS

1 Ogos 2011
1 Ramadhan

9 Ogos 2011
projek tart bakul

~persiapan raya~
baju
ariani
kurma
pasar borong

30 Ogos 2011
SALAM AIDIL FITRI

31 Ogos 2011
wit MIL family. nek van, raya sakan...


SEPTEMBER

15 Sept 2011
farewell en. mus(JPS JB)

21 Sept 2011
post hadiah achik

~bz projek lintasan pejalan kaki 1 m'sia~


OKTOBER

15 Okt 2011
Premix @seluyut

21 Okt 2011
premix @teluk sengat

31 Okt 2011
Premix @a.t.3


NOVEMBER

1 Nov 2011
reg SK LAKSAMANA

11 Nov 2011
Bank Rakyat

24 Nov 2011
al-fatihah
mustakimah binti samsudin (S.I.L)

26-28 Nov 2011

bassri wedding @pekan, pahang


DISEMBER

2 Dis 2011
Astro Byond

3 Dis 2011
6th anniversary + pindah masuk kuarters

~bz wit family matters~

18 Dis 2011
family in laws @my place <3

25 Dis 2011
going to hosp KLANG. EMERGENCY~

26 Dis 2011
al-fatihah. MIL passed away



























semoga roh kalian di cucuri rahmat oleh yg maha ESA
:kiri, almarhumah Noraini binti Jamil (4.2.1956-26.12.2011)
:kanan, almarhumah Mustakimah binti Samsudin (24.7.1976-24.11.2011)



.......... so sad, byk yg berlaku this yr...........



now, it's time to re-arrange my life.... my bz life.. semoga segala urusan yg bakal tiba di permudahkan oleh yg maha ESA.... amin....

2011 ditinggalkan dengan seribu kedukaan disebalik warna-warni kehidupan.

SEGALA YG BERLAKU ADALAH KETETAPAN ILAHI.... SUBHANALLAH...







There was an error in this gadget